pondělí 1. března 2010

Jizerský bouldering


Jizerské hory, foto: Pavel Fajgl

Stejně jako mnoho moravských pardů nedá dopustit na Chřiby a jejich krásnou přírodu, tak i velké procento libereckých a okolních lezců nedá dopustit na Jizerky. V obou případech by se dalo pochybovat nad potenciálem těchto oblastí z hlediska sportovního lezení, ale ono kouzlo jak asi tušíte je někde jinde...

Bouldrové oblasti okolo Liberce. foto: www. lkp.cz

Už je to asi 6 let, co jsem byl naposled navštívit sestru v jejich domě u Lidových sadů v Liberci. Tehdy jsme s Markétou poznávali nádherné okrajové oblasti boulderingu v Jizerkách - Kateřinky a zdejší bivaky a zejména přes údolí ležící PP Ještěd s mnoha zajímavými skalními útvary.
Legendární Petr Prachtel při prvovýstupu cesty "Boulder 17" v roce 1984. foto: www.lezec.cz
Tento víkend přišlo od sestry pozvání, které se neodmítá a krom běžkařského programu jsem si řekl, že se podívám na zoubek i nějakým boulderům. Průvodce na Jizerské bouldery jsem bohužel někde potratil a tak mi nezbylo nic jiného, než se řídit dle stručného popisu z jednoho krátkého článku na lezci.

Kovadlina.

Hranka pod Kovadlinou.
Výchozím bodem pro mne byla konečná šaliny na Lidových sadech (u ZOO). Odtud po žluté značce je to asi 700 metrů k prvnímu záchytnému bodu -Kovadlině, u které se nachází pár bouldříků a také pěkná rozhledna. Po oprůbování pěkných dvou hranek a jedné stěnky do klas 5C jsem vyrazil k dalšímu značenému bodu na turistické mapě - k Ježíškovu kamenu. Je to takový hybrid mezi skálou a boulder šutrem- z náhorky jsem se naň vyprdelil cestou nejmenšího odporu V a dolů hópl do závějí s připravenou karimatkou. (viz. foto níže)
Po doskoku.
Někde skála pěkně kvete a ty kruhe už též nésó co bévaly.
Hned přes paseku asi 50m dále od cesty je ukryté moc pěkné souskalí s názvem "Gumáček" na kterém jsem si zašpásoval na lehké hrance přes jednu naušnici (kruh to fakt nebyl) a možná, že by došlo i na položenou, oblou hranu od Jeníka Kareše ( možná jej znáte jako Mr.Shyb - doporučuji video na : http://www.rockstars.cz/lezec_videa.php?id=310 )
za 8+, ale snad Matka Přírodu tomu chtěla, že hned pod nástupem do cesty pře dva nýtky zela smrdutá mršina nějakého srnca či koloucha a tak jsem odešel s nepořízenou.
Gumáček z náhorky.
Pěkná hranka, tak za 5.

Poslední štací mého drobného výletu byly bouldery okolo Rudolfova - celé svahy kolem této destinace jsou pokryté kameny, od antiperlí po grymle jak z fotek v Buttermilks. Občas jsem si na nějakou tu srandu vylezl, ale absence průvodce a mokré všechno od brodění se v metrových rozteklých závějí mne zahnali na útěk do České chalupy v Rudolfově, kde jsem vynikajícím Svijánkem a zabijačkovým gulášem udělal pěknou tečku za tímto drobným výletem.
Kameny okolo Rudolfova.

Trasa mého výletu.
Jestli budete mít cestu okolo, tak určitě doporučuji návštěvu liberecké ZOO s odborným výkladem. Pán co tu provází má v rukávu dobré perly ze světa zvířat.
Čau Čaj.
PS: Doufám, že se mi podaří zkontaktovat nějakého místního znalce, který mi podá info o nově vylezených směrech a aktualizovaném průvodci. Nevíš o někom Čermy?

2 komentáře:

  1. joo Jizerky, jeden z mych letosnich cilu...chtel bych zkusit Udolku na Nos,tak snad to letos vyjde...zula je tam opravdu paradni
    Pok

    OdpovědětVymazat
  2. Čaj!
    Takový pěkný výletíky jsem si dělal při cestě z práce často:-)To z člověka hned spadne ten pracovní stres:-)I zakončení jsi zvolil jako znalec:-) Když už jsi tam ale byl, měl jsi si dát spíš Poctu baterce Diamon na Zahradníka!Což je asi nejhezčí cesta v okolí Český chalupy:-) A taky Sněhulák je se sněhem výživnej:-) Abu

    OdpovědětVymazat