neděle 20. června 2010

Prvovýstupy stylem TR?

Nějak mi to nejde do hlavy, vždycky jsem bral jako jedno ze základních pravidel dělání prvovýstupů to, že prvovýstupce musí cestu vylézt odspodu v řádném stylu (RP,PP,OS,FL,SOLO,AF) a ne s vrchním jištěním. Nezlobte se ale nedává mi smysl fakt, že na Vysočině jsou desítky prvovýstupů vylezeny pouze s dovětkem - ten a ten tuto linii vylezl TR. To se fakt lidi z vrcholové komise nebo kdo to má na starosti zbláznili? (bez urážky) Jakým způsobem k takovýmto směrům přistupovat? Prosil bych Vlka o stručné vyjádření k této otázce, neboť mi to fakt neleze do hlavy. Je mi jasné, že se nejedná o žádné ožehavé téma a samozřejmě mě osobně to nijak výrazně nepálí, ale je v tom prostě bordel tečka.

Z jiného soudku: Dostal jsem za úkol seznámit Asua a jeho sestru s Vysočinou a byl to nakonec podařený výlet. Hned nad Novým Městem jsme se zastavili na Pasecké skále, kde se dalo pěkně polézt na Pecnu ( no sólíčka ideální destinace - vše po chytech) a vyhlídli jsme si takový jediný quest "Variantu paseckého mrouskání" za VIII. Je to takové logické narovnání- boulder hladkou stěnou 3-4m nad zemí přes malé hnidy z díry do díry. Jelikož to bylo nepochopitelně v průvodci "prvovýstup vylezen pouze TR", tak jsem to raději zkusil na druhém a ono hej, takový 8- poskok s vhodným zajištěním vklíněnci pod sebou.

Asu panáček trochu zaváhal a nedoskočil začátek sokolíka a poroučel se přes lano těsně nad zem asi 2cm nad ostrý kámen nad nástupem - čoky vydržely, naražená ruka, záda, paráda. Celkem divadýlko pro začínající lezce za námi.

Na druhý pokus si zatemoval jeden stoper trochu výš - pád půl metru nad zem. Napotřetí všeho dobrého vyšlo - pěkný 8- poskok. Já díkybohu na první ostrý doskočil a mohli jsme vyrazit dále.

Povinný sladký ježeček v cukrárně ve Sněžném nás nasytil a hurá na Drátník - 7A traverz pod kamarádem jsem si osvěžil "know how" a oba jsme to pak na první pokus vytajdrlíkovali, Asu šupl v rychlosti Kamaráda ( samozřejmě to šidil žábama - a to je dobře) a tak všelijak jsme se flákali okolo. Příroda nádherná a boulderování na této rule je pro mne vždy sváteční a velice příjemnou záležitostí. Na Bílou skálu si s Asuem počkáme a napříště snad v hojnějším počtu poškádlíme Vysočinské obliny jak Pjótr Igelitky a Debrecínky na severu.
Vloni pod kamarádem.
Btw: Došla mi baterka ve foťáku, takže vyjímečně článek bez fotek a videa...Co výzva 7B+ traverz pod kamarádem + výlez hranou Moráka? Nebo pro Dášu její první boulderový projekt? Snad příště.

Čau Čaj.

17 komentářů:

  1. Ono se tak děje i jinde, nejenom na Vysočině či v Krase. Tak třeba Odysea na Fleischbank z roku 1984. Jedna z prvních devítek v Alpách. Secvičená a odjištěná na skobách osazených ze slanění, asi proto se může "pochlubit" jako jediná v Kaiseru stupněm E6-. Taky mi to nějak nejde do hlavy, dělat morálovky ze slanění... Prváč je prostě cesta dělaná odspodu, vše ostatní je třeba příprava skály a jištění pro první RP (PP) přelez. Otázka všem: je víc sedma po vlastním nebo vynýtovaná devítka? Willhem

    OdpovědětVymazat
  2. No já myslel že cesta je vylezená a ne osazená stylem TR. Však u zhora navrtaných cest je prvovýstupcem ten kdo cestu přeleze první a ne ten kdo osadí borháky ne?Chápal bych to tak, že ten kdo je autorem, cestu přelezl na TR, ne osadil jištění shora.
    Dobrá otázka Vildo, poví nám k tomu něco noví hořští draci Klingoš, Buril, Ondra a Plantážník jenž předběžně chystají drtit měsíc v Dolomitech vyhlášené klasické prásky?:)
    Leošák

    OdpovědětVymazat
  3. Jo, to je dobrej quest pro Buril-Klingos team! Vyberem jim vhodnou devinu a sedmu, hosi prelezou a reknou nam. Devina bude urco hodnonejsi, ale zase sedat si poprve v kolme stene do standu z vlastnich frendu a vklinaku, to je mocny zazitek :)
    Petricek

    OdpovědětVymazat
  4. Byl jsem vyzván a zde je názor:
    Cesta je prvovýstupem pokud ji vylezu v jakémkoliv stylu odspodu, klidně tedy třeba A3, není problém a mnohdy se tak cesty lépe dělají-zejména ty převislé i když se pak hned třeba přelezou ve stylu.
    Cesta je prvopřelezem, když ji navrtám odshora a vylezu ve stylu - RP, PP. Opět jsme v souladu.
    Pokud vylezu cestu jen TR, tak to je jako bych ji nevylezl a nemám právo na autorství a ani na název. V Krase se např. několik cest od J. Svozila-Bulhara jmenuje jinak a není mu přiznáno ani autorství, protože je vylezl jen TR a tím to považoval za vylezené.
    Takže cesta má být vylezena buď od spodu jakkoliv či s předchozím navrtáním ve stylu, aby mohla být prohlášena jako hotová s přiznaným autorstvím. Vlk

    OdpovědětVymazat
  5. Na jasnou otazku jasna odpoved- 9 je prece vzdycky vic nez 7..- tak jako PP je vic nez OS...:D Techniku zakladani vacek uz mam z edukativniho filmu Vertikal limit dokonale natrenovanou, tak se neni treba niceho bat.. A vklinence si pujdu prohlednout do muzea v Porta Ceili a bude vse v cajku...:)) Co Leontynku, kdy odloziz pozu modela a zopakujes novou Klingonovu linku? ( a kdy ji zhodis?)- ctvrtek? Hm? a co pharlap? - krvave predstaveni uz bylo nebo se mam jeste Holstejnu vyhybat? A co Petricku, ktera vyhovorka je ted v kurzu at vim jak se da dostat z horske pasti...:))) Buril

    OdpovědětVymazat
  6. Díky Vlku, přesně tak jak jsi napsal jsem si situaci s prvovýstupy představoval. Z hlediska řádného dělání cest je teda řada TR prvovýstupů v průvodci Žďárské vrchy neplatná, názvy a autor - zajímavé. Celkem by mě zajímalo jestli někdo ze správců této oblasti shromažďuje info o řádných přelezech těchto paskvilů. Že by se objevila pole neoraná pro Brněnské chasníky? Čaj

    OdpovědětVymazat
  7. Myslím Čajdo, že pokud se tohle nepodchytilo v době vzniku těch cest, tak teď už je to prostě pasé. Nikdo už asi nezjistí, kdo dané cesty vylezl první čistě. Jen by mě zajímalo, o které skály jde a z jakého období jsou ty cesty. Jestli to jde teda vůbec nějak generalizovat.
    Došlík

    OdpovědětVymazat
  8. Abych to uvedl na pravou míru, nemám osobní zájem tyto cesty (desítky cest) plošně přelézat a tvářit se jako prvoférolezec, to vůbec. Ale například na Štěnici mne upoutala parádní technická hrana bez jištění, něco na styl cesty "Komu voní hrana", ale lehčí a delší(12-15m). Říkal jsem si, že na sólo by to byl opravdu morálový pamlsek alá Gritstone (Ulysees) ať ta cesta má zvuk. No a pak se v průvodci dovím toto:
    16.Knocking on the heavensdoor VII/VII+
    Vlevo od výrazné hrany v čelní stěně lomu (zatím 1 nýt).
    J.Bořecký, J.Holický (TR) 18.7.2005
    Varianta: Přímo po hraně VII+/VIII-
    J.Bořecký (TR) 18.7.2005

    Přitom ta samotná hrana je směr jak hrom a pochybuji, že se ji někdo zatím pokusil vylézt bez jištění. Takže si říkám, že až pojedu okolo s Asuem a kumpánama, vylezem ji na divoko na sólo a zde bych vyjímečně asi loboval za změnu názvu, autorství atd. Jednalo by se o vyjímečnou - morálovou liňajku. čaj

    OdpovědětVymazat
  9. Jo hledám spolulezce na víkend do Ostrova, Tisé, bude tam ty kráso asi 30 lidí z VHSky - tak jsem zvědavej... Preferoval bych na výlet spíše těžší cesty nebo zase ty odvážnější :) Máme se Stračenem rest v Rájci a je potřeba jel udolat, navíc mnoho směrů mne inspirovalo po shlédnutí parádního filmu "Ostrov Čarodějů" s Prcasem v hlavní roli. čaj

    OdpovědětVymazat
  10. To já budu o víkendu v Labáku:-). Jinak Čaji s těmi z Vysočiny je to problém, protože třeba Pátera na Bílé přelezl prvně RP Víťa Chloupek v roce 1985, což jsme svého času říkali bráchům ,já to psal kdysi Trefulkovi a pořád je tam uveden Toman v roce 1989:-). Co už s nimi člověk nadělá, hokej v tom mají dost dobrý. Vlk

    OdpovědětVymazat
  11. Koukam že v Labaku bude Veselo:) Tož u Kosti Vlku:)
    Leošák

    OdpovědětVymazat
  12. Jasně, že bude veselo, bude tam celé představenstvo svazu, tak nám můžete třeba vynadat, jinak spím na Děčínské:-)).
    Zdar u Kosti, něco ti můžu Leošáku natáhnout:-). Vlk

    OdpovědětVymazat
  13. Děkuji Vlku jsi laskav ale už mám z minula vyhlídnutý nějaký kvestíky:)
    Leosák

    OdpovědětVymazat
  14. Dá Vlk rukavicu nebo dvě? Willhem

    OdpovědětVymazat
  15. Vildo, já tam jedu hlavně úřadovat, až pak lézt:-). Vlk

    OdpovědětVymazat
  16. A jo, takže chlebíčky, limonády, hostesky a tak, jo??? Willhem

    OdpovědětVymazat
  17. Jasně, vrchní hosteskou bude Jeník Pleticha a kuchyně- U Kosti:-).Vlk

    OdpovědětVymazat